Sunday, March 8, 2009

BILA BUDAK TUA MERAJUK

Kisah fitnah dunia yang saya hadapi sudah berlalu dan seperti yang ketua saya katakan, "bertahanlah, teruskan perjuangan, bila kebenaran akan terbongkar, segala fitnah akan musnah". Tetapi dengan rajuk yang panjang kunyatakan padanya, "Bagaimana mahu bertahan, jika dahan tempat berpaut juga sudah rapuh, bagaimana mahu berjuang jika tiada penyokong dan bagaimana kebenaran akan muncul, jika hukuman sudah jatuh!" Kata-kata ini lahir dari hati yang sedang parah sebagaimana pastinya keparahan hati semua pejuang yang mahu melihat bahasa ibunda terus bertakhta di hati generasi akan datang telah dihalang oleh prasangka.


Seorang sahabat juga menyampai pesan, "kenapalah hati begitu mudah rapuh- dalam perjuangan tidak pernah ada istilah mengalah". Juga sahabat yang lain menyampuk, "Kamilah penyokong perjuangan Tuan. marilah kita sama-sama bangunkan keluarga kita yang kita sayangi. Kami di sini adalah sebagaimana perjuangan yang sedang Tuan lakukan." Dan seorang profesor menegur, "Kenapa terlalu mudah patah hati."


Ya, saya kembali bangun dari alam rajuk yang menyakitkan. Saya ubati luka sendiri dengan sokongan orang yang tersayang. Dan kugagahi mencari kebenaran- bila kebenaran datang, segala resah yang bernaung terus hapus bak ombak membelai pantai. Hati seorang budak tua yang merajuk kembali ceria dan riang.


Jiwa pejuang mengalir dalam diri- seorang usahawan mesti kuat menghadapi segala kepayahan apalagi mahu mendidik anak-anak bangsa sendiri.


Teringat puisi JANGAN MENANGIS BUDAK TUA- Oleh A Ghafar Ibrahim

No comments:

MEMILIKI ANAK OKU SATU ANUGERAH DAN AMANAH

 Lama tidak mengisi ruang ini. Terlalu lama... kesibukan serta keberadaan media sosial yang lain menjadikan blog ini turut sepi. Namun hari ...